Många tankar bubblar i rörmokarn´s skalle.
Är det så att fru kommunalråd i Emmaboda redan i sin
tidigare karriär som simlärare insåg vad som skulle hända med det sjunkande
kommunskeppet Emmaboda. Affärer som stänger, folk som flyttar från oss, en
allmän taskig stämning på byn och oroliga småföretagare som inte vet vad
framtiden döljer i sitt sköte.
Frågan många inklusive mig själv ställer sig är om hon även
i rollen som kommunens starke kvinna kommer stå där med handen under hakan för
att undvika kallsupar på sina ”elever” eller kommer hon ta sin tillflykt till
sitt andra boende i grannkommunen med havsutsikt och sitta där på en sten i
Kalmarsund likt den lille havsfruen och se på när skeppet sjunker och invånarna
flyr som skeppsråttor?
Hur ska alla de småföretagen runtom i kommunen som står
inför ett generationsskifte locka någon att ta över de ack så viktiga och
tillräckligt många livbåtar som gör detta en gång så stolta kommunskepp med en
slogan som lyder ”Emmaboda i våra hjärtan” att även i fortsättningen kännas som
det tryggaste fartyget i den svenska kommunskeppsflottan?
Jag sitter själv i den ena av livbåtarna och gör allt jag
kan för att hålla den på stadig köl och även se till att så många som möjligt
av de andra små livbåtarna som finns i min närhet håller sig flytande, vilket
inte alltid är det lättaste då det på kommunkontoret/kommandobryggan anses
viktigare att rädda skeppsskatter av glas och bygga landgångar till gator och
torg som knappt någon kan gå i land på.
I min roll som ledarmot i bildningsnämnden som förvaltar den
ovan nämnda skeppskatten av glas och som förvaras i ett av kommunskeppets yttre
skott har vi från alliansens sida efterfrågat en redovisning om skattens
egentliga värde och skottets flytkraft. För lika säkert som skottet är mot
intrång/insyn lika osäker är prognosen för hur pass vattentätt det är och vad
det kostar att driva.
Det som i dagens samhälle lockar besättning till att bli en
stolt matros på kommunskeppet Emmaboda är närheten till service, handel,
trygghet och högkvalitativ utbildning.
Vi har vår hemmahamn på lagom avstånd för en dagssegling
från Kalmar-Växjö-Karlskrona där det utbildas många nya besättningsmän som
efter avslutad utbildning ska mönstra på på något kommunskepp i den tidigare
omnämnda flottan. Men hur lockar vi dom
till just vår lilla skuta?
När jag mönstrade på i bildningsnämnden trodde jag att jag
gjorde det för barnens/elevernas skull och absolut inte för att driva
museum.Ordet kärnverksamhet gillar jag skarpt och det får enligt mig kosta lite
mer. Som läget nu håller på att bli så skyddas skeppsskatten mer än de som ska
skydda den och skolan har blivit någon slags Taxfreebutik. Det är nåt som måste
besökas ombord på ett fartyg men som oftast bara leder till oförutsedda
utgifter och impulsköp och i många fall även okontrolerad berusning med en rejälare baksmälla som följd.
Skolan ska bedrivas och bedrivs oavsett väder. Och om det
yttre skottet där skeppsskatten av glas förvaras ansetts säkert behöver det
inte helgarderas med det som meterologerna kallar växlande molnighet med chans
till sol.
Så snälla fru kommunalråd med besättning!
Låt oss inte gå under!
En ny besättning står redo att ta över rodret 2014 men fram
till dess gäller det att hålla skeppet flytande och surra livbåtarna ordentligt
för det kan bli storm.
Blunda inte och ta kikaren från ögonen där på
kommandobryggan för då vidgas synfältet vilket är en nödvändighet för att
upptäcka faror även vid sidan om farleden.
Skydda inte er med växlande molnighet och solchanser för som
Papphammar en gång sa,
”Sverige får väder”.
Han torkade sig även med Sverige
där bak, men låt för den delen inte Sverige torka sig med Emmaboda där bak!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar